Sunday, June 7, 2020

Ahmad Idham sekali lagi dilantik CEO Finas


BEKAS Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas), Ahmad Idham Ahmad Nadzri kembali dilantik menduduki kerusi panas terbabit.

Finas dalam satu kenyataan berkata, pelantikan Ahmad Idham sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Finas baharu berkuatkuasa semalam hingga 6 Jun 2022.

"Semoga dengan pelantikan ini,

Finas akan terus menjana kecemerlangan sebagai sebuah badan yang memaju, menggalak dan memelihara kemajuan industri perfileman tanah air," kata kenyataan itu.

Terdahulu, Ahmad Idham dilantik memegang jawatan ini bagi tempoh dua tahun berkuakuasa 11 Mac 2019 dan akan berakhir pada 10 Mei 2021.

Beliau bagaimanapun melakukan kejutan apabila memohon untuk memendekkan tempoh perkhidmatannya pada 10 Mac lalu atas alasan peribadi.

Dalam perkembangan berkaitan, Pengerusi Finas, Zakaria Abdul Hamid merakamkan penghargaan dan ucapan terima kasih kepada kerajaan di atas keprihatinan terhadap pembangunan semula sektor ekonomi industri kreatif negara yang terjejas akibat penularan wabak Covid-19 dengan mendapatkan insentif dan dana.

   "Finas menyambut baik dan berterima kasih di atas peruntukan sebanyak RM225 juta sebagai insentif rangsangan ekonomi kepada industri ini melalui Pelan Pemulihan Ekonomi Jangka Pendek yang diumumkan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, semalam.

"Beberapa program dan

kemudahan kewangan untuk menjana semula industri kreatif negara akan dikawal selia oleh Menteri Komunikasi dan Multimedia Malaysia, Datuk Saifuddin Abdullah yang pastinya akan memberi manfaat kepada pemegang taruh industri," katanya.

Kredit: HMetro

0 comments:

Post a Comment